2018. december 21. 09:55 - kalorobi

Szolárgráf készítés

A legrészletesebb magyar nyelvű szolárgráf leírást a Magyar Csillagászati Egyesület honlapján találtam: NOSZA 2014 címmel. Minden szükséges információ megtalálható a bejegyzésben. Egyedül az optika elkészítése történt más módszerrel. Sörös dobozból vágtam 20x20mm négyzetet, melynek közepére tűvel apró lyukat fúrtam.

Az első szolárgráfom a fenti címen szereplő bejegyzés alapján készítettem el 40mm átmérőjű pvc csőből. Mártában az Eremény-tetőn a jellegzetes fára nézve helyeztem ki:

szolargraf_elso.jpg

első szolárgráf kihelyezve

A kihelyezés a művelet lebonyolultabb része. Az eszköznek pontosan dél felé kell néznie. Megfelelően kell rögzíteni, mert az időjárási körülmények nem ismernek tréfát. Két spatulára kötegeltem a cső testet, ezt óvatosan szögeltem a fára (nem mélyen, nehogy kárt tegyek benne). Az sem jó ha túl szem előtt van, mert akkor a hozzá nem értők késztetés éreznek a cső közelebbről történő megvizsgálására, ami biztosan rongálással végződik.

Tíz napot tudtam várni. Be kellett hoznom, meg akartam győződni az eszköz működéséről. A helyszínre érve láttam, hogy valaki járt a környéken és egy kifli véget hagyott a tetején. Szerencsére nem rongálta meg, nem vitte magával. Óvatosan levettem a fáról, leragasztottam a nyílást.

Otthon nyitottam fel a csövet, sötét körülmények között. Az eredmény (szkennelve, szinek invertálva):

szolargraf_m_1.jpg

Megállapítások:

1. A cső mérete túl nagy, hamar felfedezik a "vandálok". A Mátra, Eremény-tető túristák által kevésbé látogatott terület, de minden eddigi oda kihelyezett szolárgráfom felfedezték. Az elsőnél egy kifli daradot helyeztek a tetejére (?), a másodikat pedig leragasztották.

2. Furcsa ?tükröződések? és árnyékok vannak a képen. Ezeket orvosolni kell (oka ismeretlen, mert a papír matt felületű)

3. A kihelyezésre, rögzítésre egyszerű módszert kell kitalálni.

4. A szkennelés 300dpi felbontásra képes szkennerrel nem ad megfelelő eredményt, a nyers képet lefotózni pedig körülményes. Valószínűleg be kell ruháznom egy szkennerre.

5. Az eszköz működik, a papír megfelelő! Az első kihelyezés sikeresnek mondható.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szolargraf.blog.hu/api/trackback/id/tr8814504836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása